torsdag 24 oktober 2013

Vem är barnslig?

Denna varelse är döpt till Love
Att bli som barn på nytt är inte lika svårt för alla. När jag besökte en avdelning så sade de boende; "oh, får den stanna här inatt?"

Att leka med en handdocka som detta djur, en hund, en räv, ett får....? Jag vet inte vad det är, men uppskattad har han blivit med råge!

Love är en av de blivande aktörerna i ett önskat framtida dockskådespel.

Framväxt på den öppna ateljén har Love redan fått många att dra på munnen. Och naturligtvis även mig själv som leker med honom och når fram till människor på ett annat vis. Ett annat språk än et gängse.

När jag skulle pröva att ta med honom till en demens- avdelning förvånades jag över hur kul de tyckte att det var! Jag har aldrig mött så många skratt där förut.

Jag säger bara det; Fram för leken! Fram för skapandet i stunden! Fram för livets barsnliga stunder av möten som sker med olika "övergångsobjekt". Vem vet kanske är musik och konst också våra vuxnas övergångsobjekt....

Och meditationen då, tystnaden, är den också ett övergångsobjekt? Till vad i så fall? Till livets stora mysterium?

Idag hade jag tyst stund igen och återigen säger någon efteråt att de tycker om det fast de inte förstår varför. Mycket intressant tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar