onsdag 16 oktober 2013

Temacoachens multifunktionella vardag

Så här kan det se ut en dag på jobbet för mig.

Jag kommer in, jag hinner inte skriva det här till fullo märker jag.
Idag har vi haft pianokonsert igen, det är mycket rogivande. På förmiddagen hade vi öppen atelje och det var fullt med aktiviteter i arbetsterapirummet.

Några höll på med att sticka, andra målade, en grupp spelade ballongtennis med sjukgymnasten och några av oss klippte ut bilder till collage ur söndriga konstböcker.
I lördags hade jag musik och poesi igen på eftermiddagen.
Det var en mysig stund då jag varavade dikt med klassisk musik. Alla verkade nöjda och glada.
Du undrar kanske vad jag spelade och vad jag läste?

Bland annat läste jag denna dikt:


Var inte rädd för att öppna ditt hjärta!

När det skälver har du något att säga

Oroa dej inte för sångerna

Och om instrumenten går sönder gör det ingenting

Vi faller ner till den plats

där allting är musik

Sången är sjöskum

Dess rörelser kommer från en pärla

någonstans på havets botten

Längtande poem flyter upp som drivved längs stranden

De kommer ur en långsam och kraftfull rot vi inte kan se

Stoppa orden nu

Öppna fönstret till ditt bröst


(Fritt efter Rumi)
Ur musiken fanns bland annat Requiem/in Paradisum, Chopin valser, och Ave Maria , samt en harpsonat med Susanna Mildonian.
Klassisk musik är läkande
poesi är besjälande
fint.....

Pianokonsert varje måndag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar