lördag 28 juni 2014

Musik och Poesi

Idag på lördagen hade jag "Musik och Poesi"
Det var så fint! ca 8-10 boende kom och lyssnade på den nordiska musiken; Frösöblomster, Fäbodpsalm, Midsommarvaka och andra typiska verk av Hugo Alvén, Sibelius och andra älskade kompositörer.
Den instickade rullatorn har fått besök! 
Emellan styckena läste jag dikter av Elise Johansson, Thomas Tranströmer med fler.
I rummet hade jag en bra ljudanläggning med mikrofon och jag hade skapat en lista på Spotify som jag kopplade via min telefon till ljudanläggningen. Tänk så praktiskt, bara att välja musik och hotta den "online". Jo, jag betalar för mitt Spotify-konto, har till slut bestämt mig för det. Att äga musiken är inte längre så viktigt.
En av de boende grät för att ha blev rörd av minnen från sin barndom i Norrland då jag läste Elsie Johansson. En annan satt och dirigerade musiken, jag hakade på och snart satt vi nästan all och lekt dirigenter till den ibland pampiga musiken.

Det blev ett värdigt avslut på året som vikarie. PÅ måndag har jag "Öppen ateljé" och sedan packar jag ihop och går vidare till min mottagning i Gamla Stan. Där formar sig nu en liten studio, ateljé, poesihörna, meditationsgömma, studielokal, ja, vad det nu blir. Skriva har jag tänkt att göra i vilket fall.

Vemodigt dock att skiljas från Berga och de boende jag fäst mig vid.
Sådant är livet för oss alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar