onsdag 25 september 2013

Nu är det dags för Mindfulness-gruppen igen

Idag har jag haft andra träffen med två individer. Det känns bra men behöver utforskas mer. Att hedra ens gränser är mycket viktigt. Det handlar aldrig om att prestera, utan alltid om att respektera sig själv där man är. Mycket fokus läggs på att vara medveten och uppmärksam på vad som känns i kroppen, förnimmelser, ljud, tankar och känslor..... allt kan medvetandegöras i stunden här och nu. När det sker kan sinnet komma till ro.
        Jag är otroligt facinerad över alla de vetenskapliga rapporter som finns om effekterna på mindfulness. Jag vill återkomma med mer om det senare. Men just nu känner jag mig så upprymd bara därför att detta är något som ligger mig mycket varmt om hjärtat.

Jag har också varit på en avdelning och spelat enklare rytmer med de boende idag och så har jag lånat en Daisy-spelare på biblioteket. Det är en spelare som man kan lyssna på böcker på utan teknisk svårighet. Erbjuds av bibioteken om man frågar, så bra!

Förutom den öppna ateljen idag där mina kära kollegor har målat, virkat, stickat och sytt med de boende i den öppna ateljen. Och det har visats film på eftermiddagen; Sound Of Music.....vilken action i huset idag. Tipsrunda, modevisning för pensionärsföreningen i restaurangen och, och, och allas oerhört stora goda hjärta på varje avdelning där det vårdas och byts, tvättas och matas.

Hjältar är vad de är de som arbetar med gamla och sjuka. Våra hissar är fulla med programblad och att leva hela livet med kvalitet är Bergas motto.




och så här skrev jag på inbjudan:

Mindfulness  på berga

onsdagar från den 18 september
klockan 10:30-11.30
musikrummet 8tr i b-huset
Formulärets överkant


Formulärets nederkant
Mindfulness betyder att man är medvetet uppmärksam i nuet. Det är en typ av meditation med 2500 år gamla rötter. Att utöva mindfulness går bra oavsett man har en tro eller inte.

Temacoach   Franciska som har undervisat i meditation under mer än tio år erbjuder nu mindfulnes-meditation under 7 veckor. Vi kommer att sitta på stolar (eller i din rullstol) och du behöver inga förkunskaper. Avslappningsövning ingår som en naturlig del.

Mindfulness har enligt vetenskaplig grund hjälpt många med förbättrad sömn, lindrad kronisk värk, mindre stress, ökad inre känsla av frihet, större förmåga till koncentration och ökad kreativitet. Till och med hjärnans kapacitet har bevisats att den blir ”större” med medveten närvaro.

Prova på: Välkommen till 8 trappor i B- huset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar