torsdag 19 september 2013

Idag började jag införa meditation på schemat

Matsalen inför en fest
Varje torsdag kl 15.00 kommer jag att erbjuda meditation i matsalen. Idag var första tillfället och jag var ganska nervös. Sju personer kom samt två personal. Jag undrade hur de äldre skulle a emot min guidning och undervisning. Jag måste erkänna att jag var nervös men...
Jag blev så tacksam då jag märkte att tystnad fungerar!

Jag inledde med lite samtal om mindfulness och medveten närvaro, hur det påverkar sinnet att vara i nuet. Jag berättade lite om hur man kunde slappna av i stolen, känna sin kropp och blunda. Sedan spleade jag ett stycke av Pärt: Da Pacem - ett lite sakralt stycke klassisk musik som inledning. Därefter satt vi under ca 10 minuter i tystnad. Jag guidade lite grann så att uppmärksamheten inte skulle flyta vart som helst.
Därefter spelade jag ett kort stycke Mozart och det var nästan som att förstöra tystnaden (!) konstigt. Jag kände att jag ville veta hur det hade varit för dem så jag frågade försiktigt var och en. Det tog lite tid, ingen ville egentligen prata. Men till slut fick jag igång en liten dialog. Det verkade som om alla tyckte om tystnaden och hade sjunkit ner i djup avslappning. Det kändes gott. Jag uppmuntrade alla att tänka vänligt om sig själva och önskade dem vänlighet till sitt eget hjärta tills nästa veckas träff. Vi får se hur det går då.
Och nu ska jag bege mig hemåt och handla på vägen, för imorgon är det min tur att bjuda personalen på frukost medan sjuksköterskorna ska avlägga rapport.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar