torsdag 30 januari 2014

Vad är meningsfullhet?

Idag var det åter en eftermiddag med meditation/mindfulness som varvades med klassisk musik. När jag frågar de boende på Berga äldreboende här i Bergshamra denna veckan, hur det var att sitta tillsammans i tystnad, säger de åter att det är; rogivande, avslappnande, skönt och meningsfullt.

Jag börjar alltmer finna det sätt jag tycker att det fungerar bäst. Jag pratar en liten stund som inledning. Vi har några stearinljus i mitten och idag hade jag en liten klocka att slå på. Så kom det sig att vi började att tala om klockor! Kyrkklockor, gongongar, meditationsskålar/klockor osv.

Någon sade att det finns ingenting som är så mysigt som kyrkklockorna en nyårsafton. Att få gå ut och titta upp mot himlens djupblå stjärnnatt och höra kyrkklockorna slå midnatt. Jaha, sade jag så följsamt jag förmådde; att veta att många i hela världen samtidigt ringer in det nya året är andaktsfullt. Och att vi sitter tillsammans här och bara är medvetet närvarande skapar också en särskild stämning, ett sammanhang att dela.

En annan sade att efteråt känner hon sig lugnare på rummet, då vi haft meditation. Det kan vara värt att nämna att två - tre stycken personer återkommer ofta trots att de bor på en sk demensavdelning och inte kognitivt förstår så mycket och därför inte kan svara på varför de tycker om meditation. Men de återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar